جراحی زیبایی بینی

عمل زیبایی بینی,عمل ترمیمی بینی,جراحی زیبایی بینی,جراحی بینی استخوانی,بینی نوک پهن

جراحی زیبایی بینی

عمل زیبایی بینی,عمل ترمیمی بینی,جراحی زیبایی بینی,جراحی بینی استخوانی,بینی نوک پهن

بینی زیبا به چه بینی اطلاق می شود؟

بینی زیبا به چه بینی اطلاق می شود؟

طبق نظر تمام مکاتب عمل زیبایی بینی ، بینی زیبا بینی طبیعی است. در حقیقت بینی به شکل نازیبا در هنگام صحبت فرد باعث می شود توجه مخاطب در چهره به بینی جلب شود ولی  بینی زیبا و طبیعی باعث می شود هنگام صحبت ، بلکه به اجزاء زیبای صورت از جمله چشم و ابرو و گونه ها جلب شود مخصوصا در ایرانی ها که چشم و ابروی زیبایی دارند.

توجه مخاطب را جلب می کند.جالب توجه اینکه در فرهنگ عامه ما دقیقاً تصور بر عکس است و بسیاری از افراد می خواهند پس از عمل زیبایی بینی ، بینی کاملاً عمل شده بنظر برسد و مخاطب متوجه عمل زیبایی بینی فرد بشود که این دقیقاً بر خلاف اصول زیبایی صورت است.

آیا عمل زیبایی بینی فقط باید بر ظاهر بینی متمرکز باشد و فقط در بعضی بینی های خاص مشکل انحراف بینی یا مسائل عملکردی دیگر بینی مطرح است؟

این سؤال بسیار کلیدی است. اخیراً در تمامی مکاتب عمل زیبایی بینی گفته می شودجراحی عملکردی (فانکشنال) و زیبایی بینی ، یعنی به هیچ وجه جراحی زیبایی به تنهایی وجود ندارد و علاوه بر عمل زیبایی بینی حفظ حداکثر عملکرد ساختمانهای بینی و بحث تنفس بینی بسیار حائز اهمیت است.

تفاوت عمل زیبایی بینی و جراحی فانکشنال و زیبایی بینی چیست؟

در عمل زیبایی بینی ، صرفاً تمرکز روی ظاهر بینی می باشد و در جهت حصول حداکثر زیبایی ، قسمت های نا زیبا عمدتاً از ساختمان بینی خارج و دور ریز می شود. در حالیکه در جراحی فانکشنال و زیبایی (که اخیراً همه مکاتب عمل زیبایی بینی دنیا به آن معتقدند) جراحی زیبایی بینی با حداقل دور ریزی اجزاء انجام می شود و با حفظ ساختمانهای بینی و شکل دهی جدید آن ، هم زیبایی به نحو احسن حاصل می شود و هم دریچه ی بینی تقویت شده و حفظ خواهد شد.

آیا می توان مشکلات دیگر بینی از جمله انحراف بینی و مشکلات سینوس را در حین عمل زیبایی بینی و در یک جلسه برطرف کرد؟

این نکته بسیار کلیدی است . اخیراً توصیه می شود حتماً حین عمل زیبایی بینی و در همان جلسه ، انحراف بینی چه خفیف چه شدید و مشکلات همراه در سینوس ها مثل کیست ها اصلاح شود. البته این مسئله شامل اکثر افراد می شود چون اکثر افراد به درجاتی انحراف بینی نیز دارند و بی توجهی به آن و انجام صرف عمل زیبایی بینی می تواند در آینده باعث مشکلات عدیده ای برای فرد شود. در بینی هایی با ظاهر کج و در انحراف بینی های داخلی شدید ، همیشه توصیه به عمل زیبایی بینی و انحراف بینی به صورت همزمان می شود تا احتمال برگشت انحراف بینی به حالت قبل از عمل زیبایی بینی به حداقل برسد.البته این بینی ها از سخت ترین جراحی های زیبایی محسوب می شوند.

 

مطالب مرتبط:

بینی نوک پهن

جراحی بینی استخوانی

عمل ترمیمی بینی

توصیه های قبل از عمل زیبایی بینی

توصیه های قبل از عمل زیبایی بینی

1. از آنجا که عمل زیبایی بینی شما با بیهوشی کامل همراه خواهد بود لازم است به مدت هشت ساعت قبل از ساعت تعیین شده برای عمل کاملا ناشتا بوده و حتی از نوشیدن آب و مایعات  دیگر خودداری کنید. 

2. شب قبل از عمل زیبایی بینی حمام کنید. 

3. از خوردن شیر، تخم مرغ و غذاهای پرچرب و سنگین شب قبل از عمل زیبایی بینی خودداری کنید. 

4. خانمها در روز عمل زیبایی بینی هیچگونه زیورآلاتی نداشته باشند. 

5. خانمها لازم است روز عمل زیبایی بینی هیچگونه آرایش صورت و چشمها (ریمل و . . . ) و لاک ناخن نداشته باشند. 

6. آقایان لازم است موهای صورت خود را به طور کامل اصلاح کنند. 

7. از سه روز قبل از عمل زیبایی بینی تا سه هفته بعد از آن از کشیدن سیگار و قلیان و نوشیدن مشروبات الکی خودداری نمائید. 

8. داشتن یک نفر همراه در روز عمل زیبایی بینی الزامی است. 

مراقبتهای بعد از عمل زیبایی بینی از روز اول تا زمان برداشتن قالب بینی ( 7 تا 10 روز )

1. چند ساعت بعد از عمل زیبایی بینی در صورت توانایی پایین آمدن از تخت بیمارستان به کمک پرستار و راه رفتن، دستشویی و رفع ادرار، خوردن مقداری مایعات و نداشتن تهوع و استفراغ و در صورت مساعد بودن حال عمومی و طبیعی بودن علائم حیاتی آماده ترخیص از بیمارستان یا کلنیک خواهید بود.

2. بعد از مراجعه به منزل به جز هنگام خوابیدن، در وضعیت نیمه نشسته باشید.

3. هر 2 الی 3 ساعت یکبار از جای خود برخاسته و چند قدم راه بروید. 

4. هنگام خواب زیر سر خود دو عدد بالش قرار دهید.

5. لازم نیست سر خود را خیلی بالا نگه دارید. از پایین انداختن سر خودداری کنید.

6. حتما مایعات خنک و سوپ میل کنید. در کنار آن میتوانید از غذاهای نرم که احتیاج به جویدن محکم و طولانی ندارند استفاده کنید.

7. از خوردن آب کرفس در دو هفته اول بعد از عمل زیبایی بینی خودداری کنید چون باعث افت فشار خون میشود. 

8. به مدت 48 ساعت از کمپرس آب سرد استفاده کنید. به هیچ عنوان از کمپرس گرم استفاده نکنید. 

9. تا یک هفته بعد از عمل زیبایی بینی طاق باز بخوابید. بعد از یک هفته در صورتی که بینی به بالش تکیه نکند میتوانید به پهلوها بخوابید. 

10. نیازی به قرقره کردن آب نمک نیست، مگر اینکه به شما توصیه کنیم. 

11. تب خفیف بعد از عمل زیبایی بینی طبیعی است با نوشیدن مایعات اصلاح میشود. 

12. اشکریزش از چشمها طبیعی است. 

13. درد و سوز گلو طبیعی است و تا چند روز برطرف میشود. مایعات خنک بنوشید و درصورت عدم تهوع شیر ولرم همراه با عسل میل کنید. 

14. تا زمانیکه تامپون دارید ممکن است عطسه کنید. در صورتی که با دهان باز عطسه کنید برای بینی مشکلی بوجود نمیآید. 

15. از خوردن کپسول ژلوفن در هفته اول بعد از عمل زیبایی بینی خودداری کنید. چرا که ممکن است باعث تشدید خونریزی شود.

16. تا زمانی که به شما اجازه داده نشده از فین کردن خودداری کنید. چرا که ممکن است باعث تشدید خونریزی شود.

17. میتوانید پانسمان جلوی بینی خود را تا وقتی که ترشحات متوقف شود تعویض کنید. 

18. اسپلینت (قالب) بینی برای مدت حداقل یک هفته روی بینی شما باقی خواهد ماند از دستکاری و خیس کردن آن جدا خودداری کنید. 

19. بیشتر استراحت کنید. از انجام فعالیتهای فیزیکی سنگین و پرتحرک و مقاربت جنسی تا دو هفته خودداری کنید. 

20. دندانها را میتوانید با مسواک نرم به آرامی مسواک کنید.

21. از دستکاری لب بالا خودداری کنید. 

22. به مدت حداقل دو هفته از مکالمات تلفنی طولانی و فعالیتهای اجتماعی خودداری کنید. 

23. از خندیدن طولانی و قهقهه به مدت دو هفته اجتناب کنید. به مدت یک هفته از لباسهایی که از جلو یا عقب بسته میشوند استفاده کنید. از پوشیدن پولیوور، ژاکت، تیشرت و یقه اسکی خودداری کنید. به مدت یک هفته از شستن موها خودداری کنید مگر اینکه شخص دیگری این کار را برای شما انجام دهد. به هیچ عنوان پانسمان بینی را مرطوب نکید. تنها داروهایی که توسط پزشکتان تجویز میشود استفاده کنید. ممکن است بعضی از افراد بعد از عمل زیبایی بینی دچار یبوست شوند که با مصرف مایعات و سبزیجات پخته شدهی نرم راه رفتنهای کوتاه مدت ظرف چند روز برطرف میشود. در روز برداشتن قالب بینی قبل از مراجعه به مطب حتما حمام بروید و آقایان حتما صورت خود را اصلاح کنند. خیس شدن بینی در این زمان اشکالی نداشته و به بهتر جدا شدن آن از بینی کمک میکند. از دستکاری تامپونها جدا خودداری کنید. تامپونها دو تا سه روز بعد از عمل زیبایی بینی کشیده میشوند. 

24. به مدت یک هفته از لباسهایی که از جلو یا عقب بسته میشوند استفاده کنید. از پوشیدن پولیوور، ژاکت، تیشرت و یقه اسکی خودداری کنید. 

25. به مدت یک هفته از شستن موها خودداری کنید مگر اینکه شخص دیگری این کار را برای شما انجام دهد. به هیچ عنوان پانسمان بینی را مرطوب نکید. 

26. تنها داروهایی که توسط پزشکتان تجویز میشود استفاده کنید. 

27. ممکن است بعضی از افراد بعد از عمل زیبایی بینی دچار یبوست شوند که با مصرف مایعات و سبزیجات پخته شدهی نرم راه رفتنهای کوتاه مدت ظرف چند روز برطرف میشود. 

28. در روز برداشتن قالب بینی قبل از مراجعه به مطب حتما حمام بروید و آقایان حتما صورت خود را اصلاح کنند. خیس شدن بینی در این زمان اشکالی نداشته و به بهتر جدا شدن آن از بینی کمک میکند. 

29. از دستکاری تامپونها جدا خودداری کنید. تامپونها دو تا سه روز بعد از عمل زیبایی بینی کشیده میشوند. 

نحوه مصرف داروها

1. کپسول آنتی بیوتیکی (سفالکسین) را 6 ساعت بعد از ترخیص از بیمارستان شروع کرده و هر 6 ساعت یک عدد مصرف کنید. 

2. قرص آنتی هیستامین (لوراتادین) را هر 12 ساعت یک عدد مصرف کنید. 

3. قرص مسکن (استامینوفن کدئین) را در صورت درد هر 6 ساعت یک عدد مصرف کنید. 

4. پماد آنتی بیوتیکی (تتراسیکلین) را بعد از کشیدن تامپونها روزی دو تا سه بار روی بخیه های پره های بینی بمالید. 

5. قطره فنیل افرین را به طور کامل داخل سرم شستشو خالی کنید و بعد از کشیدن تامپونها با کمک این محلول و با استفاده از سرنگ روزی 4-5 مرتبه داخل بینی را شستشو دهید. شستشو بهتر است در وضعیت نشسته باشد و محلول شستشو بصورت خود به خود از جلوی بینی خارج شود. بعد از شستشو از فین کردن و استفاده از گوش پاک کن خودداری کنید. معمولا بعد از کشیدن تامپونها مجددا بینی کیپ میشود که طبیعی بوده و به دلیل تورم داخلی و وجود لخته های خون میباشد. از دستکاری خودداری کنید. 

مراقبتها و توصیه های بعد از برداشتن اسپلینت ( قالب ) بینی

1. هنگامی که اسپلینت برداشته میشود بینی شما متورم خواهد بود و این برای چند ماه باقی خواهد ماند. در واقع تورم بینی ظرف مدت یکسال تا یکسال و نیم به طور کامل از بین خواهد رفت. همچنین توجه داشته باشید که وجود ورم های نامتقارن در ماههای اول طبیعی است. 

2. بابت ورم و تغییر رنگ پلکها و لب بالا که بعد از برداشتن پانسمان ممکن است وجود داشته باشد نگرانی به خود راه ندهید. این تغییرات ظرف مدت 3-2 هفته برطرف میشود. 

3. از کرمهای ضداسکار که بعد از برداشتن بخیه ها به شما توصیه میشود به مدت دو ماه بعد از عمل زیبایی بینی هر شب یک مرتبه استفاده کنید.

4. بعد از برداشتن پانسمانها خانم ها میتوانند از مواد آرایشی استفاده کنند و موهای خود را رنگ کنند. 

5. به مدت 6 هفته از آفتاب شدید دوری کنید. گرما ممکن است باعث تورم بینی شود. 

6. بعد از 6 هفته میتوانید ورزش شنا را بدون عینک شنا و دماغگیر و بدون شیرجه در آب شروع کنید. 

7. از هفته چهارم به بعد میتوانید ورزش پیاده روی را شروع کنید. 

8. انجام ورزشهای پرتحرک و سنگین مانند فوتبال – والیبال – بدنسازی – ایروبیک و . . . بهتر است حداقل به مدت 4 ماه بعد از عمل زیبایی بینی به تعویق بیفتد. یک ماه اول بعد از شروع ورزش هنگام انجام فعالیتهای ورزشی بینی خود را چسب بزنید. 

9. در یک سال اول بعد از عمل زیبایی بینی از آفتاب گرفتن و سولاریوم صورت خودداری کنید. برنزه کردن سایر قسمتهای بدن در صورتی که صورت پوشانده شده باشد بعد از 6 ماه منعی ندارد. 

10. بعد از برداشتن اسپلینت بینی و از هفته دوم به بعد رانندگی مانعی ندارد. 

11. به مدت 4 هفته از عینک استفاده نکنید. از روز دوم بعد از عمل زیبایی بینی میتوانید از لنزهای تماسی استفاده کنید. بعد از یکماه میتوانید از عینکهای طبی با فریم سبک و تا حد ممکن زمانهای کوتاه استفاده کنید بعد از سه ماه استفاده از عینک آفتابی با فریم سبک منعی ندارد. 

12. در صورتی که مورد اورژانسی برای دندانهایتان پیش بیاید مراجعه به دندانپزشک درحد رفع مشکل اورژانسی اشکالی ندارد. در غیر این صورت از مراجعه غیرضروری به دندانپزشک در دو ماه اول بعد از عمل زیبایی بینی خودداری کنید.

مطالب مرتبط:

بینی نوک پهن

جراحی بینی استخوانی

عمل ترمیمی بینی

عمل زیبایی بینی با وجود سینوزیت

عمل زیبایی بینی با وجود سینوزیت

 
یک جراح گوش، گلو و بینی با تاکید بر اینکه پیش از انجام عمل زیبایی بینی، ارزیابی فرآیند تنفسی و عملکردی بینی اهمیت زیادی دارد، گفت: آندوسکوپی تشخیصی بینی از مهم‌ترین ارزیابی‌هایی است که در این شرایط باید به‌ وسیل پزشک معالج انجام شود.

جراح گوش، گلو و بینی با بیان اینکه سامانه پیشرفته آندوسکوپی تشخیصی-درمانی قطعی سینوزیت همگام با کشورهای مترقی دنیا در کشورمان نیز موجود است: افرادی که پزشکان تشخیص داده‌اند که می‌تواند عمل زیبایی بینی انجام دهند، باید بدانند که حضور همزمان سینوزیت مزمن زنگ خطری برای آنان محسوب می‌شود.

درصدی از بیماران به علت همراهی انحراف شدید تیغه بینی و سینوزیت مزمن و با پولیپ بینی کاندید عمل جراحی آندوسکوپی سینوس‌ها هستند که در این شرایط ضرورت دارد جراح با توجه به روش‌های مبتنی بر حفظ عملکرد بینی جراحی آندوسکوپی سینوس و عمل زیبایی بینی را به صورت همزمان انجام دهد ولی باید ملاحظات لازم روش‌های نوین جراحی به‌وسیل وی درنظر گرفته شود.

سینوزیت یا التهاب سینوس‌های اطراف بینی به طور معمول به دو صورت حاد و مزمن دیده می‌شود: هرگاه علایم سرماخوردگی بیش از ۱۰ روز به طول انجامد و علایمی مانند گرفتگی بینی و ترشحات چرکی از بینی یا پشت حلق به همراه سردردهای فشاری پیشانی و اطراف چشم‌ها، وجود داشته باشد در این صورت به طور حتم باید بیمار به‌وسیله متخصص گوش، گلو و بینی تحت معاینات کامل قرار گیرید زیرا سینوزیت حاد در وی مطرح است و باید درمان‌های فوق تخصصی با بسته دارویی کامل برای بیمار آغاز شود.

نکته بسیار مهم در این زمینه بررسی‌های تشخیصی آندوسکوپیک است که در این مورد خاص پزشک متخصص سینوس به‌ وسیل سیستم بسیار پیشرفته آندوسکوپی سینوس‌ها در مطب و بدون بیهوشی و هیچ‌گونه خونریزی یا درد، کلیه مناطق آناتومیک بینی و سینوس‌ها را تحت کاوش و بررسی و ساکشن ترشحات چرکی قرار می‌دهد که انجام عملکردی این سیستم آندوسکوپی کمک شایان توجهی به تشخیص قطعی و درمان کامل سینوزیت در بیماران می‌کند.

اگر به هر علتی (انحراف تیغه بینی و یا آلرژی) فردی دچار سینوزیت مزمن شود، دیگر سینوس‌ها قادر نیستند وظایف خود را به صورت کامل انجام دهند، حضور علایم سینوزیت از جمله گرفتگی بینی، سردرهای فشاری صورت و اختلالات بویایی بیش از سه ماهه از نشانه‌های مهم ابتلا به سینوزیت مزمن است.

ضرورت درمان کامل سینوزیت پیش از عمل زیبایی بینی

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه در دنیا و مراکز دانشگاهی کشورمان به انجام رسیده، بسیاری از پزشکان و جراحان گوش، گلو و بینی معتقدند که باید پیش از انجام عمل زیبایی بینی سینوزیت به طور کامل درمان شود؛ لذا ضروری است تحت نظر جراح گوش، گلو و بینی اقدامات تشخیصی لازم از جمله انجام سی تی اسکن و آندوسکوپی تشخیصی بینی به عمل آید تا در ادامه و بر اساس مستندات، اقدام به درمان قطعی سینوزیت شود.

درصدی از بیماران به علت همراهی انحراف شدید تیغه بینی و سینوزیت مزمن و یا پولیپ بینی کاندید عمل جراحی آندوسکوپی سینوس‌ها هستند؛ در این شرایط جراح با توجه به روش‌های مبتنی بر حفظ عملکرد بینی، جراحی آندوسکوپی سینوس و عمل زیبایی بینی را به صورت همزمان انجام دهد.

پیشگیری از گرفتگی بینی به هنگام عمل زیبایی بینی

وی بازسازی دریچه درونی و بیرونی بینی را هنگام عمل زیبایی بینی از مهم‌ترین نکاتی دانست که به هنگام انجام عمل جراحی باید مدنظر جراح قرار گیرد زیرا توجه به این مهم باعث می‌شود تا بیمار پس از عمل زیبایی بینی دچار گرفتگی بینی و ترشح سینوس‌ها نشود.

ابتلا به سینوزیت مزمن در افرادی که مایل به انجام عمل زیبایی بینی هستند زنگ خطری جدی برای آنان است؛ بنابراین بیماران باید پیش از اقدام به عمل زیبایی بینی، تحت نظر جراح گوش، گلو و بینی قرار گیرند تا سینوزیت به طور کامل درمان شود و در صورت انجام همزمان جراحی آندوسکوپی سینوس‌ها و زیبایی بینی باید ملاحظات لازم روش‌های نوین جراحی در نظر گرفته شود.

مطالب مرتبط:

بینی نوک پهن

جراحی بینی استخوانی

عمل ترمیمی بینی

عمل ‌زیبایی بینی‌ ( رینوپلاستی )

لغت Rhino یعنی بینی، plasty یعنی شکل دادن و اصلاح کردن . پس عمل زیبایی بینی به مفهوم اصلاح بد شکلی و ناهنجاری بینی می  باشد که از آن به تعبیرهای مختلف از جمله : جراحی بینی - عمل زیبایی بینی - جراحی پلاستیک بینی- کوچک کردن بینی،سپتورینوپلاستی و... نام برده می شود. از نظر دکتر منافی کسانی که بدشکلی بینی اعم از بزرگی بینی، انحراف ظاهر بینی، عدم تقارن بینی، عدم تناسب بینی، مشکلات انسدادی بینی، ناهنجاریهای مادرزادی یا ناشی از جراحی یا حادثه و هر علت دیگری دارند و از آن گله مند هستند می توانند تحت عمل جراحی رینوپلاستی ، یا عمل زیبایی بینی قرار گیرند.

عمل زیبایی بینی به مفهوم کوچک کردن صرف بینی به هر قیمتی نیست. از نظر علمی  در خانم ها کوچک کردن و متناسب کردن بینی (Reduction Rhinoplasty)یک هدف نهائی است در حالیکه در مردان و کسانیکه بینی گوشتی و پوست ضخیم دارند ایجاد تناسب هدف غائی است هر چند در متناسب سازی نیز بعضی قسمت ها کوچک و بعضی قسمت ها تغییر و حتی ممکن است تقویت شوند.(Balancing Rhinoplasty)

از هنگامی که اولین ر مدرن انجام شد حدود 130 سال می گذرد . در طی این مدت این عمل زیبایی بینی تغییرات و توفیقات زیادی داشته است و همواره بسوی تکامل رفته است این پیشرفت در سه دهه گذشته بسیار پر شتاب بوده و از حدود بیست سال گذشته که تکنیک Open کم کم جای روش  closeرا گرفته است با این روش میزان دقت و کمال مطلوب شدن (perfection) و قابلیت آگاهی از نتیجه  (predictability ) بیشتر شده و میزان نیاز به رتوش و جراحیهای ثانویه کمتر شده است .

در مقطعی عمل زیبایی بینی به خصوص در کشور ما به بیراهه رفت و برخی از جراحانی که به سبک قدیمی عمل می کردند به طرف هر چه کوچک تر کردن بینی رفتند که در یک فاصله حدود 10 ساله نتایج نه چندان جالب آن به شکل بینی های بسیار کوتاه و کوچک و نامتناسب با صورت بروز کرد که اکثریت آنها متقاضی اصلاح نقیصه و رفع ایراد بینی شان می باشند که انجام مطلوب آن ها بسیار هم سخت و مشکل می باشد .

این فرم جراحی تخریبی که در چند ماه اول به دلیل ورم ظاهر قابل قبولی دارند با گذشت چند سال ناهنجاریهای خود را به شکل هایی که توضیح داده شد نشان می دهند، به خصوص در بینی نوک پهن و با پوست ضخیم این ناهمگونی و ناهنجاریها بیشتر خود نمایی می کنند .

کوچک کردن افراطی و تغییر شکل بنیادی که یک بینی با ظاهر بینی جراحی شده با زوایای تیز در چهره یک فرد شرقی ایجاد می کند و که به آن facial incongruity گفته می شود امروزه در محافل علمی قابل قبول نیست و اکثر بیماران و هموطنانی که از اروپا و امریکا و  کانادا و... برایعمل زیبایی بینی مراجعه می کنند و نیز افراد با تحصیلات بالا و خانواده های معتبر امروز طالبب بینی هایی هستند که رفع عیب و زیبا شود، در حد حفظ فرم طبیعی و تنفس قابل قبول تقاضا دارند که بینی غیر عملی و جراحی نشده به نظر بیاید و خوشبختانه دیگر آن بینی های که ازز همه طرف بریده و ناقص می باشند و به شکل افراطی کوچک شده اند به شدت در حال کاهش می باشند و طرفداران خود را از دست داده و می دهند. امروزه تعداد افرادی که دوست دارند بینی خیلی کوچک و سر بالا یا حالت قوس دار وسرسره ای داشته باشند شاید به نسبت 1 به 1000 رسیده است.

اینجانب اطلاع دارم که تعداد بسیار زیادی از بیماران اینجانب که ازدواج کرده اند هنوز همسرشان و خانواده همسرشان هم از عمل زیبایی بینی یا جاهای دیگر صورتشان اطلاع ندارند و افرادی که سابقه عمل شان را ابراز نمی کنند می توانند مطمئن باشند که آثار و ردپای نگران کننده ای از عمل زیبایی بینی در صورت و بدنشان باقی نمانده است .

این هوشیاری و افزایش آگاهی بیماران نوید ایجاد بینی های با تناسب بیشتر با چهره افراد ، حفظ تنفس و عملکرد تنفسی و بویایی طبیعی و پرهیز از مصنوعی شدن بینی و چهره بیماران را می دهد .

البته ناگفته نماند هنوز هم کوچک کردن بقاعده بینی در حد اعتدال که زیباتر شوند به خصوص در بینی های بزرگ یک هدف اساسی است ولی روشهای کوچک کردن رادیکال و افراطی که از همه قسمت های بینی از جمله استخوان ها و غضروف های وسط و نوک بینی و سوراخهای بینی بریده و برداشته و حذف می شد و تعداد جراحانی که به این روشها رو آورده بودند به شدت در حال کاهش و تعدیل شدن می باشد. با این اعتدال می توان روشهای استاندارد ایرانی را به دنیا معرفی نمود و از اعتبار و نام و توان جراحان پلاستیک ایرانی دفاع کرد.

دکتر منافی همواره واقعیت ها را با بیماران عمل زیبایی بینی خود مطرح می کند و همانطوریکه واقع بینی بینی بیمارنشان را چک می کند در حد منطقی به این مراجعین قول بهبودی می دهد و قول های نشدنی نمی دهد و لذا در اکثریت مواقع بعد از عمل زیبایی بینی بیماران خوشحال تر از آنی هستند که قبلاً قولش را گرفته بودند.

اکثر بیماران وانمود می کنند که دوست ندارند عیوب بینی شان و نیز صورتشان به خصوص در نزد همراهان شان به آنها گفته شود در حالیکه خود بیماران محرم ترین افراد به خودشان هستند و حق دارند که واقعیت ها را در مورد بینی و صورت خودشان بدانند و حتماً توصیه می شودکه موقع اولین مراجعه به دکتر منافی با چهره بدون آرایش و گریم مراجعه نمایند که واقعیت های چهره شان مشخص باشد و چه بسا مواردی است که با اصلاح مشکلات پوستی و یا اسکلتی صورت - اعم از چانه- گونه ها و چشم ها - پلک ها -غبغب - گردن و گوش و یا سایر قسمت ها نتیجه نهایی بسیار خوشحال کننده تر از اصلاح نقائص بینی تنها، می باشد.

نکته قابل تذکر بعدی این است که بهترین ارزیابی از نتیجه نهایی عمل، بعد از حداقل گذشت یکسال از عمل زیبایی بینی می باشد و  از قضاوت و ارزیابی عجولانه خوداری فرمائید. خیلی از بیماران بعد از عمل زیبایی بینی مرتب در حال گرفتن نظرات دیگران در مورد بینی و چهره خودشان هستند و واضح است که نظرات ابراز شده عموماً غیر کارشناسی و براساس ذهنیات و زمینه های شخصیتی افراد نظر دهنده بوده و عقیده ها و عقده ها با هم مخلوط ابراز می شوند و در اکثر موارد باعث رنجش خاطر بیماران می گردند و این جور نظرخواهی ها توصیه نمی شود. بهترین داور خود شما هستید که وضعیت قبلی بینی تان را می دانید و در این باره از قضاوت عجولانه خودداری فرمائید. در بسیاری موارد همین عجول بودن بیماران، جراحان کم تجربه تحت تاثیر قرار می دهد و در حالی که بینی بیمارشان ورم دارد دست به جراحیهای رتوش و ترمیم یا تزریق های عجولانه و بی مورد می زنند که به ضرر خود و بیمارشان می باشد. که گاهاً جبران عوارض شان بسیار بسیار دشوار و گاهی غیرممکن است.

ثبات روحی و روانی بیماران چه در اعمال عمل زیبایی بینی اعم از اولیه و ثانویه از شرایط اساسی و تعیین کننده است وقتی بیماری دارید که شخصاً مشکلات را به درستی تشخیص می دهد و می داند چه می خواهد، تکلیف تا حد زیادی در صورتیکه شرایط فیزیکی بینی از نظر پوست و غضروف و... هم قابل قبول باشد مشخص است ولی وقتی فردی شخصاً نمی داند چه مشکلی وجود دارد و چه می خواهد کار برای ما جراحان بسیار سخت و تصمیم گیری بسیار دشوار می گردد.

مطالب مرتبط:

بینی نوک پهن

جراحی بینی استخوانی

عمل ترمیمی بینی

سوالاتی درباره عمل زیبایی بینی

سوالاتی درباره عمل زیبایی بینی

عدم انجام دقیق و صحیح عمل زیبایی بینی چه عوارضی ممکن است به بار آورد؟

عمل زیبایی بینی به مانند هر جراحی دیگری ممکن است با عوارض همراه گردد. دقت و مهارت جراح و رعایت نکات و دستورات توسط بیمار احتمال وقوع عوارض را به حداقل می رساند. عوارضعمل زیبایی بینی را به دو دسته می توان تقسیم کرد:

۱- عوارض تنفسی که عبارتند از:

چسبندگی های داخل بینی، باقی ماندن انحراف تیغه میانی بینی، تنگ شدگی سوراخ های بینی (کاهش قطر مجرای عبور هوا به میزان نصف منجر به افزایش مقاومت در برابر هوای عبوری نه به میزان دو، چهار یا هشت برابر بلکه به میزان شانزده برابر می شود.) نکته بسیار مهم: بیماران به هیچ وجه به جراح خود برای کوچک کردن پره ها و یا سوراخ های بینی اصرار نکنند.

تنگی دریچه داخلی بینی از وخیم ترین عوارض تنفسی عمل زیبایی بینی است و معمولا در اثر برداشت بیش از حد بافت نرم و غضروف های بینی ایجاد می شود. در حین عمل زیبایی بینی باید دقت زیادی از جانب جراح اعمال شود تا حمایت ایجاد شده توسط این غضروف ها تضعیف نشود.

۲- دسته دوم عوارض عمل زیبایی بینی یعنی عوارض زیبایی مشتملند بر: بینی زینی شکل که پیامد برداشت بیش از حد قوز استخوانی و یا غضروفی است، انحراف گنبد استخوانی یا غضروفی بینی به علت اصلاح ناکامل انحراف تیغه میانی بینی، جداشدگی قسمت های استخوانی و غضروفی از یکدیگر، فرو رفتگی پره های بینی به دنبال برداشت بیش از حد غضروف های پره های بینی با هدف جمع کردن نوک بینی، برداشت بیش از حد پوست پره های بینی، بالا رفتن بیش از حد نوک بینی، باریک شدگی بیش از حد نوک بینی و افتادگی نوک بینی.

تشخیص دقیق، ارزیابی کامل و صحیح پیش از عمل زیبایی بینی، انتخاب کاندید مناسب عمل زیبایی بینی توسط جراح و انتخاب درست جراح توسط بیمار از عواملی هستند که با اتکا به آنها می توان میزان بروز پیشامدهای نامطلوب عمل زیبایی بینی را کاهش داد.

علت گرفتگی بینی پس از عمل زیبایی بینی چیست؟

گرفتگی و انسداد بینی پس از جراحی بینی (عمل زیبایی بینی) در چند هفته اول پس از جراحی امری طبیعی است و ناشی از تورم مخاط بینی و تجمع Crust در حفرات بینی است. در  روزهای اول پس از عمل زیبایی بینی، گرفتگی بینی در بیمار با شستشوی بینی با نرمال سالین مرتفع می گردد. شستشو با نرمال سالین منجر به خروج ترشحات و بهبود التهاب و تورم مخاط بینی می گردد. از طرفی میتوان با نرمال سالین سرد در مواقع خونریزی اقدام به شستشوی بینی و کنترل خونریزی نمود. برخی اوقات نیز میتوان با کورتیکواستروییدهای موضعی روند کاهش التهاب و تورم مخاطی را تسریع نمود.

۴۸ تا ۷۲ ساعت نیز می توان از قطره فنیل افرین یا نفازولین استفاده نمود، البته نه به کرات. استفاده مکرر از فنیل افرین یا نفازولین موضعی منجر به آسیب مخاط بینی می گردد.

اما برخی اوقات علی رغم بهبود التهاب و تورم مخاط بینی، گرفتگی بینی در بیمار مرتفع نمی گردد. علل انسداد بینی پس از عمل زیبایی بینی مشتمل است بر:

انحراف سپتوم بینی

تنگی و ناکارآمدی والو داخلی بینی

ناکارآمدی والو خارجی بینی

هیپرتروفی (بزرگ شدگی) شاخک

چسبندگی های مخاطی.

مطالب مرتبط:

بینی نوک پهن

جراحی بینی استخوانی

عمل ترمیمی بینی